Pátek, 29 března, 2024
- REKLAMA -magazín
DomůFinanceChaos na letištích: Pokud cestujete, připravte se na rušení letů a hodiny...

Chaos na letištích: Pokud cestujete, připravte se na rušení letů a hodiny čekání

Měl to být klasický krátký let mezi dvěma evropskými destinacemi, kterých se denně udělají tisíce. „Cestovala jsem v neděli podvečer leteckou linkou Ženeva – Vídeň,“ začíná svůj příběh čtenářka Lucie.

Malé letiště v Ženevě loni přepravilo šest milionů pasažérů. Je tak srovnatelně velké s letišti v Portu či Manchesteru. Měl proběhnout standardní proces, který se odehraje před každou cestou letadlem. Cestující se dostaví na letiště s dvouhodinovým předstihem, předá zavazadla a projde bezpečnostní kontrolou, která obvykle trvá 10 až 15 minut.

„Překvapení přišlo v momentě, kdy jsem uviděla obrovskou řadu lidí, která se táhla od bezpečnostní kontroly téměř po východ budovy. V řadě jsem čekala 1,5 hodiny namísto standardních 10 minut,“ popisuje svůj zážitek. Důvod tohoto zdržení byl v tom, že fungovalo jen pět bezpečnostních koridorů z celkových téměř 30. Cestující tak zpožďovali na své lety a byli ve stresu. „Mnozí domácí s nimi diskutovali, že tohle nikdy nezažili. Až od personálu se dozvěděli, že pro nedostatek zaměstnanců a stávky tohle může být nová realita,“ řekla o své cestě.

Vypadá to tak, že toto je nová nečekaná realita na mnoha evropských letištích. Nedostatek personálu takto ochromil několik evropská letiště. Před začínající dovolenkovou sezónou to je nepříjemná zpráva pro mnohé cestující.


Nedostatek benzínu a nafty na pumpách. Jak velký problém máme?
V řadách se čeká i hodiny

Dostavte se na letiště alespoň dvě hodiny před odletem. Notorická věta, kterou zná zřejmě každý cestující. Dnes už ale na mnoha letištích neplatí. Pandemie „uzemnila“ letadla a cestovní ruch se téměř zastavil. V letectví došlo v mnoha případech k hromadnému propouštění personálu. Mnoho lidí si našlo práci v jiném odvětví a do letectva se už nevrátili. Dva roky po pandemii se začínají lidé rozlétávat a mnohá evropská letiště zůstaly zaskočeny: „Cestující se vracejí mnohem rychleji, než jsou letiště schopna přijímat personál zpět,“ řekl pro FT výkonný ředitel letiště Heathrow John Holland-Kaye.

Ozývají se také hlasy, že zaměstnání v letectví se v důsledku dvou pandemických let stalo méně atraktivní. „Mnozí, kteří to považovali za atraktivní, změnili názor,“ prohlásil šéf leteckého přepravce Wizz Air József Váradi s tím, že lidé se začali poohlížet po jiných odvětvích a sektorech, aby pokračovali ve své kariéře.

Váradi čelil ostré kritice ze strany odborů pilotů poté, co unikl jeho proslov zaměstnancům z interního prostředí. V něm řekl, že „nemůžeme vést tento byznys, když každý pátý člověk na základně hlásí nemoc, protože je unavený. Všichni jsme unavení, ale někdy je třeba udělat něco navíc“.

Analytická společnost Oxford Economics odhaduje, že do září 2021 pracovalo v letectví celosvětově o 2,3 milionu lidí méně ve srovnání se začátkem pandemie. Výsledkem je, že letecké společnosti ruší lety a doba odbavení se prodlužuje i na několik hodin.

Příkladem je letiště v irském Dublinu, kde cestujícím už dvě hodiny na odbavení nestačí. Na to, aby se lidé dostali až na terminál, je třeba počítat nově už se třemi hodinami. Nastaly dokonce i takové situace, že cestující ve frontách upozornili na to, aby kontaktovali svou leteckou společnost s možností přerezervovat let, protože ho prostě nestihnou, popisuje stav na místním letišti zpravodajský portál Irish Times.

Forbidding sign and plane in the sky with copy space. Concept: closure of air borders, restriction of flights, prohibited departure from the country, violation of air traffic

Výzvu k dřívějšímu příjezdu na letiště ohlašují i ​​okolní země. Například pražské Letiště Václava Havla lidi vyzvalo, aby na odbavení přišli s dvouapůlhodinovým předstihem a při dálkových letech nebo při odbavování nadrozměrného zavazadla raději tři hodiny před odletem. Pražské letiště během pandemie propustilo šest set zaměstnanců. Nedávno přitom ohlásilo, že dvě stě z nich bude přijímat zpět. Šlo zejména o pracovníky v odbavování nebo ty, kteří pečují o zavazadla, informuje iDnes.

Bez komplikací funguje bratislavské letiště, které během pandemie nepřistoupilo k hromadnému propouštění, ale čerpalo státní program První pomoc. \“Na Letišti M. R. Štefánika nedochází ke zdržení cestujících z důvodu nedostatku personálu, ale v době odletů více letů není vyloučeno jisté zdržení při vyřizování na registraci na let, na bezpečnostní kontrole či při výdeji zavazadel,\“ tvrdí pro Pravdu mluvčí letiště Veronika Demovičová. Cestujícím doporučuje, aby se dostavili na letiště alespoň dvě hodiny před plánovaným odletem, aby stihli celý odbavovací proces včas.

zeny

Mohlo by Vás zajímat

PR článek